Tuesday, October 21, 2008

Wacana Minda Aktif :Sejauh Mana Batasan Kebebasan Media Siber

Minda Aktif hairan bagaimana portal berita Tersohor http://www.malaysiakini.com/ dapat menyiarkan satu berita palsu tentang Timbalan Perdana Menteri (TPM),tiada sekatan atau tapisan tertentu? ada wujudnya komplot untuk menjatuhkan TPM

Menarik juga,kononnya satu blog yang terkenal Rockybru juga meyiarkan gambar (http://rockybru.com.my/2008/10/doctored-pictures-to-doctored.html) TPM yang diubah suai sebagai salah satu artikel. Tidakkah wujud rasa hormat terhadap pemimipin negara dikalangan penulis-penulis ini.

Wajarlah pihak kerajaan meneliti setakat mana kebebasan media siber ini, untuk mengelak huru-hara kata PM .

Berikutan dengan isu ini Minda Aktif tertarik membaca berita berikut:

Majlis Media Kebangsaan Dibentuk Tidak Lama Lagi

KUALA LUMPUR, 20 Okt (Bernama) -- Sebuah majlis media kebangsaan akan ditubuhkan tidak lama lagi bagi mengenalpasti kelemahan-kelemahan dalam media, selain mencari jalan bagi menghasilkan pemberitaan tepat, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar hari ini.

Beliau berkata idea penubuhan majlis itu telahpun dibawa ke kabinet dan disambut baik.

"Pelbagai aspek perlu dikaji dan satu siri perbincangan sedang berjalan sebelum kita dapat menggubal dasar berkenaan.

"Saya percaya ini adalah platform yang tepat, pada masa yang tepat untuk memperkukuh hubungan antara kerajaan dengan organisasi media," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kolokium mengenai Dasar Media di Malaysia di sini, Isnin.

Kolokium dua hari itu, anjuran Institut bagi Pembangunan Komunikasi (Aidcom) dan Suruhanjaya Tinggi Kanada bagi membincangkan isu-isu mengenai dasar dan kebebasan media, diikuti oleh 50 peserta.

Syed Hamid berkata penubuhan majlis itu tidak harus dilihat sebagai langkah untuk mempertingkat sekatan ke atas media, oleh kerana masa depan di negara ini ditentukan menerusi usaha kolektif.

"Menjadi tanggungjawab kita untuk menggubal satu dasar media kebangsaan yang mencerminkan identiti, nilai dan kepercayaan kita sebagai warga Malaysia.

"Satu dasar media baru perlu dikemaskini sejajar dengan trend global semasa yang memberi nilai tinggi terhadap liberalisasi dan kemajuan teknologi.

"Kita boleh bincangkan dan kenalpasti reform yang sesuai di samping mustahaknya memperkenalkan majlis media kebangsaan dengan minda terbuka," kata Syed Hamid.

Menyentuh berita ruang siber, Syed Hamid berkata: "Kita tidak boleh lagi mengenalpasti kumpulan ini sebagai media alternatif, memandangkan permintaan bagi berita-berita mereka lebih luas dari media arus perdana.

"Ruang siber adalah platform bebas dan generasi muda lebih menyukai berita online. Malahan, media arus perdana kini turut memfokus kepada memuatkan berita mereka secara online," ujar beliau.

-- BERNAMA

renung-renungkanlah

No comments: